Transport públic municipal: una utopia que vam fer realitat

Transport públic municipal: una utopia que vam fer realitat

Transport públic municipal: una utopia que vam fer realitat

Aprofitant la Setmana Europea de la Mobilitat, que celebrem del 16 al 22 de setembre, volem parlar-vos del transport públic municipal.

Fa temps que es parla de la necessitat d’apostar per l’ús del transport públic com una acció personal que pot incidir en una millora medi ambiental, davant de l’emergència climàtica que estem vivint a tot el planeta. Parlem “d’acció personal” perquè aquest és un dels exemples que podem posar en pràctica cadascun de nosaltres, de forma individual, a l’hora de decidir la forma de minimitzant el nostre impacte medi ambiental.

És cert que alguns dels problemes que pateix el planeta precisen de decisions, inversions i estratègies que van molt més enllà del que pot fer una persona per sí sola i fins i tot un ajuntament, però hi ha accions personals que també influeixen en el canvi climàtic i amb les quals nosaltres també podem fer quelcom per reduir un impacte negatiu sobre el nostre entorn:

Triar bé els productes que consumim, no només per la seva qualitat o procedència, sinó també pensant en la no generació de residus.

Fer una correcta separació dels nostres residus domèstics i especialment de la matèria orgànica.

No malbaratar en l’ús de l’energia o l’aigua.

Fer servir els mitjans més sostenibles que tinguem al nostre abast a l’hora de desplaçar-nos (a peu, amb bicicleta o patinet, amb transport públic o amb vehicles més sostenibles).

A Castellbisbal va ser precisament un govern d’Alternativa qui, fa més de 20 anys, va posar en marxa el Servei Públic de Transports Municipals, en una clara aposta per facilitar un servei de qualitat i una mobilitat sostenible per a tota la ciutadania.

Des de 1999 aquest servei municipal no ha deixat de créixer i s’ha anat adaptant també a altres necessitats de mobilitat de la nostra població. I és clar que tot és millorable i que sempre aspirem a més, però també és important recordar d’on venim i valorar allò que s’ha aconseguit fins avui, com a punt d’inflexió si voleu, per plantejar-nos cap on hauríem d’anar en un futur immediat.

A finals dels any 90 doncs, vam posar en marxa un petit bus que enllaçava el nucli urbà amb l’estació de RENFE els dies laborables i en algunes franges horàries. L’aposta era clara: apropar la ciutadania fins al tren, com a mitjà més sostenible per desplaçar-se, potenciant l’ús d’una estació que vam aconseguir que es reformés i millorés totalment, i millorant també poc a poc les zones d’aparcament al voltant d’aquesta, per facilitar una millor connexió entre vehicle privat i el transport públic.

Des de llavors aquest servei municipal no ha deixat de créixer i millorar any rere any:

  • Creació de L-1 (Nucli urbà – Renfe) i L-2 (Zones residencials – Nucli urbà)
  • Increment progressiu del servei i de freqüències a les dues línies: també els caps de setmana
  • L’ L-1 ofereix actualment 19 hores de servei ininterromput cada dia laborable
  • Creació del nou servei de connexió amb Rubí, facilitant l’accés als serveis sanitaris: actualment ofereix 14 expedicions diàries (d. laborals). Amb la darrera modificació del recorregut s’ha aconseguit incrementar les freqüències de connexió entre Can Campanyà i el nucli urbà.
  • Creació del nou servei de connexió amb Sant Andreu de la Barca, facilitant l’accés als FGC i dels estudiants d’aquesta població a la R-8 (Renfe – UAB)
  • Incorporació tarifació integrada, amb un estalvi pels usuaris, inicialment com a Zona-2
  • Incorporació a la Zona-1 de tarifació, amb un nou estalvi pels usuaris
  • Dels 64.000 viatgers de l’any 2000, vam arribar a superar els 301.000 l’any 2019

A més, vam aconseguir una important ampliació de freqüències a la línia que ens uneix amb l’Hospital de Terrassa, que actualment ofereix 9 expedicions diàries (d. laborals), incrementant així també les freqüències que connecten Can Costa amb el nucli urbà.

L’aposta pel transport públic al nostre poble és doncs un exemple d’èxit i demostra que si som capaços de disposar d’una bona oferta de serveis i unes freqüències adequades, la ciutadania també aposta per una mobilitat més sostenible.

Però no ens podem quedar aquí i, com dèiem, sabem que tot és millorable i que cal estar preparats per a una major demanda i unes noves necessitats de mobilitat. Per això continuem treballant, per anar introduint millores i garantir un servei de qualitat a la nostra ciutadania i a l’hora, refermar el nostre compromís amb una mobilitat més sostenible i respectuosa amb el nostre medi ambient.

Una inversió econòmica molt important

Tot això no es de franc, disposar d’uns serveis de transport públic municipal suposa una inversió econòmica molt important que, malauradament, no està a l’abast de tots els municipis. A més, cal recordar que la prestació obligatòria d’aquest servei afecta a municipis de més de 50.000 habitants. Tanmateix, a Alternativa per Castellbisbal sempre hem apostat per dotar a la nostra població d’uns serveis de qualitat, en tots els àmbits d’actuació on ens és possible actuar.

Avui Castellbisbal disposa d’uns serveis impossibles de trobar a qualsevol altre municipi de la nostra dimensió i això ens fa sentir molt orgullosos per la feina feta. Però no ens aturem aquí…

En tots aquests anys, el dèficit provocat pel cost dels serveis de transport públic municipal ha passat dels prop de 70.000€ l’any 2000, als més de 530.000€ previstos per l’any 2022. Es tracta però d’un servei que, malgrat l’important dèficit que genera, es considera una necessitat bàsica per a la ciutadania i des de l’Ajuntament cal assumir aquest esforç sempre que els recursos econòmics disponibles ens ho permetin.

Per aquest motiu al novembre de 2021 vam celebrar una nova fita relacionada amb el transport públic al nostre municipi i aconseguida pel govern municipal: la signatura del primer conveni pel finançament del Transport Públic de Castellbisbal entre l’AMB i el nostre Ajuntament.

Gràcies a aquest conveni vam garantir la viabilitat econòmica del servei amb el compromís de destinar més de 5 milions d’euros en els següents 6 anys. L’AMB aportarà més de 3,3 milions d’euros i l’Ajuntament prop d’ 1,7 milions. Amb una part d’aquests recursos finançarem l’actual dèficit de les línies L-1 i L-2, destinant l’altre part a millores en el servei: increment de freqüències, adquisició de nous vehicles més sostenibles, millores de les marquesines i posta en marxa d’una prova pilot per establir també, de forma progressiva, un servei a demanda.

Aquest conveni permet també un estalvi econòmic pel municipi, ja que l’AMB assumeix una part important del dèficit que fins aleshores suportavem en la seva totalitat. Això ens permet destinar aquests diners a la millora de les altres línies de transport així com al finançament d’altres serveis bàsics i necessaris que també presenten dèficits econòmics.

L’aposta valenta i decidida que vam fer fa més de 20 anys es consolida i demostra el seu encert: més a prop dels nuclis residencials, més de 300.000 viatgers (2019), més connexions amb altres municipis i un finançament milionari que garanteix la viabilitat i la millora d’aquest servei.

Aquest és el resultat d’una forma de treballar des de la planificació i la visió de futur, sabent interpretar les necessitats del present, però donant una resposta que vagi més enllà del curt termini, amb un horitzó més sostenible, més just i més equitatiu per a totes les persones que formem part del Castellbisbal d’avui i també del de demà. Aquesta és la forma de treballar d’Alternativa per Castellbisbal.

IMG_9315 zona 1

16_09_2022_Cartell_Setmana_Mobilitat_page-0001